رایزنی‌های ایمن الصفدی، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه اردن در تهران در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد واسطه‌گری‌ها به‌منظور عدم پاسخ ایران به ترور شهید هنیه تاکنون با بن‌بست مواجه شده‌است.

وزارت امور خارجه پرچم ایران

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: در حالی که ابهام در گستره و کیفیت واکنش ایران به ترور رئیس‌دفتر سیاسی حماس در تهران، زمینه‌ساز افزایش هراس و وحشت تل‌آویو و برخی دولت‌های غربی شده، طی روزهای اخیر رایزنی‌ها با تهران دراین زمینه ادامه داشته ‌است.

اگرچه منابع منطقه‌ای و بین‌المللی درحال ارائه ارزیابی‌های مختلفی درباره کم و کیف پاسخ ایران به ترور شهید هنیه هستند، اما محور همه تحلیل‌ها، پاسخ حتمی تهران به تل‌آویو است؛ موضوعی که گفته می‌شود محور پاسخ ایران به واسطه‌ها نیز بوده‌است.

پیامی که واسطه‌ها برای ایران آوردند

یک کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با بیان اینکه سفر ایمن الصفدی به تهران در چارچوب رایزنی‌ها میان ایران و دولت‌های عربی منطقه درباره پیامدهای ترور شهید هنیه در تهران قابل ارزیابی است، اظهارکرد: طی روزهای اخیر شاهد بوده‌ایم که پیام‌هایی ازسوی آمریکا به‌واسطه برخی دولت‌های همسایه به تهران منتقل شده است که خواستار عدم عکس‌العمل ایران به ترور شهید هنیه شده‌اند.

حسن هانی‌زاده با تاکید بر اینکه برخی دولت‌های اروپایی نیز درخواست‌هایی را دراین زمینه به‌واسطه برخی کشورهای منطقه با ایران مطرح کرده‌اند، افزود: محور همه واسطه‌گری‌ها و درخواست‌ها از ایران براین موضوع متمرکز بوده‌ که با توجه به شرایط حساس مذاکرات آتش‌بس میان حماس و رژیم‌صهیونیستی، ایران از واکنش سخت به ترور شهید هنیه خودداری کند.

وی ادامه داد: در واقع میانجیگران با تاکید بر اینکه مذاکرات ۱۰ ماهه حماس و تل‌آویو برای آتش‌بس در حال نزدیک شدن به نقطه قابل اتکایی است، از ایران خواسته‌اند به اقدام تروریستی رژیم‌صهیونیستی واکنش نشان ندهد و خویشتنداری کند.

الصفدی در تهران چه می کند؟

این تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا گفت: پیام‌های آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی به ایران از طریق واسطه‌ها در حالی است که آنان در جریان نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل درباره ترور شهید هنیه، حتی حاضر نشدند این اقدام ضدبشری و ناقض همه اصول و قواعد بین‌المللی را محکوم کنند.

هانی‌زاده با بیان اینکه در چنین شرایطی طبیعی است که غربی‌ها نگران عکس‌العمل جمهوری‌اسلامی به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی باشند، ادامه داد: آنها به‌خوبی می‌دانند که تهران به این اقدام صهیونیست‌ها پاسخ کوبنده‌ای خواهد داد. بنابراین طی روزهای اخیر و از کانال‌های مختلف درحال رایزنی با تهران بوده‌اند.

وی با اشاره به نقش‌آفرینی اردن در این زمینه عنوان کرد: با توجه به مرز مشترک اردن با فلسطین اشغالی و اینکه بخش مهمی از جامعه اردن ریشه فلسطینی دارند، ترور هنیه احساسات مردم این کشور را جریحه‌دار کرده و فشارها بر حاکمیت اردن افزایش یافته‌است.

هانی‌زاده تصریح کرد: در چنین شرایطی و با توجه به تجربه گذشته در عملیات «وعده صادق»، اکنون اردنی‌ها می‌کوشند نقش فعالانه‌تری دراین زمینه داشته باشند و ایران را به خویشتنداری دعوت کنند.

پاسخ منفی ایران به واسطه‌ها

این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه واسطه‌ها می‌کوشند ایران را از نشان دادن واکنش نظامی منصرف و به پیگیری موضوع از مسیرهای دیپلماتیک دعوت کنند، اظهارکرد: برآیند رایزنی‌های انجام شده نشان‌ می‌دهد که پاسخ ایران به واسطه‌ها درباره انصراف از پاسخ نظامی «منفی» بوده‌است.

هانی‌زاده با اشاره به اینکه ایران تصمیم قطعی خود را برای خونخواهی شهید هنیه گرفته است، تصریح کرد: صهیونیست‌ها با این اقدام خود، همه خطوط قرمز را زیر پا گذاشتند. آنها میهمان ایران را که گذرنامه سیاسی قطری داشت، در تهران ترور کردند؛ اقدامی که نقض آشکار حاکمیت ایران و قطر به‌حساب می‌آید.

وی درباره پیام‌های ارسال شده به ایران نیز اضافه‌کرد: هم آمریکا و هم برخی دولت‌های اروپایی‌ها از طریق کشورهای منطقه، از جمله عمان و قطر پیام‌هایی برای ایران ارسال و درخواست خویشتنداری تهران را دراین زمینه مطرح کرده‌اند. با این وجود اما ایران به همراه محورمقاومت تصمیم قاطع خود را برای دادن پاسخ سخت به تل‌آویو گرفته‌اند.

کد خبر 871836

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
    0 2
    اعراب منطقه شدن کاسه داغ تر از آش
    • خودم IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
      0 0
      فکر منافع خودشونن اگر تو منطقه جنگ بشه، شرکت های هواپیماییشون کلی ضرر میکنه و توریست هم نمیاد. هر کشور دیگه ای هم بود همین کار را میکرد چون جنگی که بهش ربطی نداره باعث میشه کلی اقتصادش را پایین بکشه.
  • Utopia IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
    0 1
    وی ادامه داد: در واقع میانجیگران با تاکید بر اینکه مذاکرات ۱۰ ماهه حماس و تل‌آویو برای آتش‌بس در حال نزدیک شدن به نقطه قابل اتکایی است، از ایران خواسته‌اند به اقدام تروریستی رژیم‌صهیونیستی واکنش نشان ندهد و خویشتنداری کند... اگه مذاکرات در حال نزدیک شدن به نقطه قابل اتکایی بود پس چرا زدن هنیه رو ترکوندن حرامزاده ها؟!
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
    1 0
    چون ایران اهل معامله هست ...................؟
  • ترکاشوند IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
    1 1
    بسم الله قاسم الجبارین گردن اسراییل را خرد کنید هرچقدر کوتاه بیایید آنها جسور تر و وحشی تر می‌شوند پس تنها راه این است که گردنشان را خرد کنید
  • علی م IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
    1 0
    ایران به اسرائیل فرصت داده آماده دفاع باشند آیادر این فرصت فقط ایران آماده حمله شده یا دفاع رو هم تقویت کرده بایستی به همه سناریوها آماده باشیم کاشکی یه کانال عبری هم داشته باشیم ودعوت بکنیم تشویق بکنیم تا فلستین اشغالی رو ترک بکنند
  • US ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
    0 0
    آمریکا ، همیشه ، وقتی به یک کشور حمله می‌کنه که مطمئن باشد به راحتی پیروز می‌شود ، بنابراین ،ضعف نشان دادن ، ما بسیار خطرناک است
  • رضا IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
    0 0
    از این اقدام آمریکاییها بهره برداری های غیر تبلیغاتی خوبی میشد کرد. مثل زدن راهنمای راست و به چپ پیچیدن. بلوف زدن، امتیاز گرفتن و عمل نکردن به وعده داده شده، درست مثل خودشان، و .......
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
    2 0
    اره خوب اونا اومدن گفتن به زنین کل کشورتون میره هوا ما هم گفتیم نه بره رو هوا مهم نیست 90 میلیون بمیرن واقعا به نظرتون مهم پالایشگاه ها مراکز نظامی فرودگاه ها مراکز تولید اب برق از بین بره نه بابا مهم نیست